Proširene vene: sve što trebate znati o uzrocima, prevenciji i liječenju

Proširene vene nisu samo kozmetički, već i zdravstveni problem, čest u modernom svijetu.

Bolest je bezopasna za život bolesnika, ali može značajno ograničiti radnu sposobnost osobe koja boluje od proširenih vena.

Zanimljivo je da je čovjek jedina vrsta na planeti koja može oboljeti od proširenih vena, odnosno ova bolest ne postoji u životinjskom svijetu.

Bez obzira jeste li već suočeni s proširenim venama ili želite spriječiti njihov razvoj, naš novi blog pravo je štivo za vas jer u njemu obrađujemo proširene vene i objašnjavamo što su proširene vene, zašto nastaju, kako se liječe i koji su to oblici prevencije kako bi se spriječilo njihovo pojavljivanje.

Proširene vene - što trebate znati?

Proširene vene obično zahvaćaju donje ekstremitete, a njihov nastanak povezan je sa slabljenjem stijenki vena i nepravilnim protokom krvi.

Najčešće se javljaju kod starijih osoba,iako od ove bolesti mogu oboljeti i mlađi, a nasljedni čimbenici i način života imaju značajnu ulogu u tome hoće li do bolesti doći.

Shematski prikaz anatomije proširenih i normalnih vena.

Proširene vene - najčešći uzroci

Neki od najpoznatijih čimbenika rizika zaproširene vene su:

•        Nasljeđe i genetika - ako su vaši roditelji ili bake i djedovi imali proširene vene, veća je vjerojatnost da ćete razviti ovaj problem, jer geni igraju važnu ulogu u slabljenju stijenki vena i smanjenju elastičnosti

•        Ženski spol - prema nekim statistikama žene obolijevaju 6 puta češće od muškaraca

•        Trudnoća – nije nužno, ali se mogu javiti nakon druge ili treće trudnoće

•        Profesionalno opterećenje -skloniji su mu ljudi u profesijama u kojima dugo stojite i malo se krećete, poput frizera, stomatologa, kirurga i sl.

•        Pretilost, tj. prekomjerna tjelesna težina

•        Pretjerano izlaganje suncu ili toplini

•        Ozljede nogu

Proširene vene - simptomi

Prepoznavanje simptoma ključno je za rano otkrivanje proširenih vena. U velikom broju slučajeva bolest proširenih vena može biti asimptomatska ili praćena samo estetskim problemima, osobito kod žena.

Kod simptomatskih oblika, najčešći simptomii znakovi po kojima ćete prepoznati proširene vene su:

•        Bolovi u nogama,

•        oticanje nogu, posebno u području skočnog zgloba,

•        grčevi mišića tijekom noći,

•        umor nogu,

•        osjećaj težine u nogama na kraju dana ili nakon dužeg stajanja,

•        osjećaj topline,

•        svrbež,

•        naprezanje,

•        napetost.

U težim slučajevima mogu se javiti kožne promjene, poput tamne, plave i otvrdnute kože te popucalih kapilara, a mogu se razviti i čirevi.

Bol, oticanje, grčevi i umor samo su neki od simptoma povezanih s proširenim venama.

Proširene vene – dijagnostika i liječenje

Dijagnoza proširenih vena temelji se na kliničkom pregledu i doppler ultrazvuku.

Kako proširene vene ne mogu obavljati svoju uobičajenu funkciju one remete rad svih ostalih krvnih žila zbog čega se moraju pravovremeno liječiti.

Liječenje proširenih vena ovisi o uznapredovalosti stanja. U početku bolesti, proširene vene mogu se liječiti konzervativnim metodama koje uključuju nošenje kompresijskih čarapa i promjene u životnom stilu.

U težim slučajevima potrebno je disfunkcionalne vene odstraniti, pa se pribjegava liječenju kirurškim metodama. Ove intervencije mogu biti klasične operacije, operacije izvedene primjenom laserske ili radiovalne kirurgije ili flebektomije.

U nastavku teksta saznajte nešto više o svakoj pojedinačnoj metodi

•        Liječenje proširenih vena klasičnom operativnom metodom podrazumjeva podvezivanje vene u preponi i kiruško odstranjivanje proširene vene. Ova metoda je vrlo invazivna.

•        Endovenska laserska terapija uključuje upotrebu lasera kako bi se zatvorile oštećene vene. Postupak  je manje invazivan u usporedbi s tradicionalnom venskom operacijom.

•        Radiofrekventna ablacijska terapija ili tretman radiovalovima koristi radiofrekvenciju za zatvaranje proširenih vena. Spada u kategoriju minimalno invazivnih tretmana.

•        Venska mikrokirurgija ili  miniflekotombija - iako kirurški zahvat, ovaj postupak je minimalno invazivan jer se u lokalnoj anesteziji kroz vrlo male rezove odstranjuju proširene vene. Ovaj tretman u Poliklinici Ivković uspiješno koristimo za liječenje proširenih vena.

Klinički pregled i color doppler UZV predstavljaju osnovu dijagnosike proširenih vena.

Proširene vene - prevencija

Prevencija proširenih vena uključuje promjenu načina života, uključujući redovitu tjelesnu aktivnost, održavanje zdrave tjelesne težine i izbjegavanje dugotrajnog sjedenja ili stajanja.

Svaka tjelesna aktivnost ubrzat će krvotok i barem donekle odgoditi pojavu problema.

Osim hodanja i vježbi koje uključuju kretanje, korisne su i vježbe koje se rade u sjedećem položaju. Oni su zapravo posebno važni za starije osobe, teško pokretne osobe i osobe koje zbog prirode posla veći dio dana provode na stolcu.

Uz tjelesnu aktivnost nužna je i zdrava prehrana, posebice hrana bogata vitaminima B, C i E te nezasićenim omega-3 masnim kiselinama.

U Hrvatskoj je stopa obolelih od proširenih vena relativno visoka. Ukoliko mislite da imate genetsku predispoziciju ili prepoznajete neke od simptoma, javite nam se kako bismo zakazali pregled i zajedno pronašli rješenje vašeg problema s proširenim venama.

U Poliklinici Ivković obavljamo i ultrazvučno snimanje vena i arterija color doppler tehnologijom za procjenu brzine i smjera protoka krvi. O tome kako ovaj pregled izgleda i zašto je važan pogledajte ovdje, a ako u međuvremenu budete imali pitanja ili želite zakazati svoj termin, slobodno nas kontaktirajte.