Što su čukljevi (hallux valgus) i kako ih liječiti?

Čukljevi ili hallux valgus (kako se stručno ova deformacija naziva) se često nazivaju bolešću modernog doba, što je posljedica tijesne i neudobne obuće, u kojoj prednjače cipele na petu, balerinke i japanke. Zbog toga se čukljevi češće javljaju kod žena (prema nekim podacima čak 10-15 puta češće), iako nisu izuzeti ni muškarci.

U prilog tome govori i zanimljiva povijesna činjenica - naime, u Japanu je prije mnogo stoljeća, kada su ljudi uglavnom nosili papuče ili hodali bosi, vrlo mali, gotovo beznačajan, postotak stanovništva imao problema s deformitetima stopala, odnosno čukljevima.

Danas je ovaj deformitet sve češći, a jedan od glavnih uzroka je moderna obuća, posebice visoke pete, jer prebacuju težinu na prednji dio stopala, što povećava opterećenje, što s vremenom može dovesti do razvoja deformacija.

Više o utjecaju obuće na deformitete stopala i kakvu je obuću najbolje odabrati pogledajte u intervjuu koji je izv.prof.dr.sc. Alan Ivković dao za emisiju Kod nas doma, a u nastavku teksta doznajte što su čukljevi i kako mogu se liječiti.

Što su čukljevi i zašto nastaju?

Čukljevi se mogu pojaviti još u djetinjstvu i adolescenciji. U početku se na njih gleda kao na estetski problem, ali kasnije postaju neugodni i počinju boljeti. Neki od prvih simptoma su bol u predjelu palca, crvenilo i otok.

Čukljevi također mogu uzrokovati bolne natiske koji otežavaju hodanje. Bol uzrokovana čukljevima može biti toliko jaka da se širi duž stopala i uzrokuje nelagodu pri nošenju cipela.

Bol u prednjem i medijalnom (unutrašnjem dijelu palca) značajno otežava nošenje obuće, hodanje i narušava kvalietu života.

Neadekvatna obuća nije jedini uzrok čukljeva. Među razlozima za nastanak čukljeva su:

·        Nasljedstvo – prema nekim podacima čak 75% osoba s čukljevima ima pozitivnu obiteljsku anamnezu.

·        Ravna stopala, odnosno ravni tabani također su se pokazali kao jedan od mogućih uzroka nastanka čukljeva jer mogu dovesti do bočnog savijanja palca, većeg opterećenja medijalne strane palca i pritiska cipele na palac.

·        Razne bolesti, poput gihta i reumatoidnog artritisa.

·        Loše srastao prijelom.

·        Skraćena Ahilova tetiva.

·        Trudnoća jer djelovanje hormona može oslabiti ligamente.

Čukljevi - je li moguća prevencija?

Ne postoje preventivne mjere za koje se sa sigurnošću može reći da sprječavaju pojavu čukljeva. Ono što možemo učiniti jest pravilna njega stopala, odabir adekvatne obuće koja ne opterećuje prednji dio stopala, nošenje ortopedskih uložaka i izbjegavanje uske obuće.

Kako se liječe čukljevi?

Kada se čukljevi pojave i kada nam njihova prisutnost počne otežavati svakodnevne aktivnosti, vrijeme je da se posvetite liječenju.

Postoje dvije vrste liječenja čukljeva:

·        neoperativno (konzervativno) liječenje,

·        operativno (kirurško) liječenje.

Kako bi se utvrdilo koja vrsta liječenja Vam je potrebna, potrebno je napraviti dijagnostiku i to na način da se napravi RTG snimka oba stopala u stojećem položaju te obave radiološka mjerenja. Potom je potreno obaviti i klinički pregled stopala kod specijaliste ortopeda.

Neoperativno liječenje uključuje nošenje ortopedskih cipela, stavljanje hladnih obloga za smanjenje otoka i boli, vježbeza jačanje mišića stopala i fizikalnu terapiju.

Klinički pregled stopala uz RTG snimku predstavlja temelj dobre dijagnoze i izrade strategije liječenja.

Operacija čukljeva - jednostavan zahvat za zdrava stopala

Kada neoperativne metode ne donose olakšanje, potrebno je izvršiti kiruršku intervenciju.

Operacija čukljeva obično je rutinski zahvat a možemo očekivati razdoblje oporavka od do dva mjeseca, nakon čega se pacijenti mogu vratiti svakodnevnim aktivnostima uz punu funkcionalnost stopala.

Ukoliko i sami imate problem s čukljevima, obratite nam se kako bismo detaljnim pregledom dijagnosticirali stupanj deformacije i pronašli najbolji način liječenja.

U Poliklinici Ivković vršimo korekciju svih deformiteta prednjeg dijela stopala uz pomoć najsuvremenijih implantata. Zakažite svoj termin već danas i vratite se aktivnom životu bez boli i neugode u nogama.